motor

 

  • Algemeen
  • Examen
  • Prijzen
  • Akties

Rijschool Michel Bakker geeft een motoropleiding op maat, geheel aangepast aan je eigen lestempo. Het is de bedoeling om van jou een veilige en goede motorrijder te maken, die na het behalen van het motorrijbewijs meteen zelfstandig aan de slag kan met deze leuke hobby.

Motorrijles
De instructeur geeft les terwijl hij zelf op een motor of per auto meerijdt. Via een intercom geeft hij aanwijzingen. Soms wordt er even gestopt om bepaalde situaties beter uit te leggen. Afwisselend rijd jij of een mede cursist voorop, zodat jullie ook van elkaar leren. Er wordt met niet meer dan 2 leerlingen gelest per instructeur, alleen zo krijg jij de aandacht die jij verdient. Je vorderingen worden op een leskaart bijgehouden.

Lesmotoren
Je krijgt bij onze motorrijschool motorrijles op de nieuwste Honda’s. Cat. A1 Honda CBF 125 M Cat. A2 Honda NC 700 S ABS Cat. A Honda CBF 600 N ABS Deze motoren zijn uitermate geschikt voor beginnende motorrijders. Dit vanwege de souplesse van het motorblok en de afstelmogelijkheden van het zadel, de motoren kunnen worden aangepast aan jou lichaamslengte. De motoren zijn gebruiksvriendelijk en handelbaar waardoor de bijzondere verrichtingen er goed mee te leren zijn. Op de weg kenmerken deze motorfietsen zich als zeer snel, stabiel en veilig.

Benodigdheden om te starten:
• Een geldig rijbewijs cat. B (of geldig Theoriecertificaat cat. A)
• Stevige schoenen die tot over de enkels komen (geen gympen)

Opbouw motoropleiding:
• Voertuigbeheersing (AVB)
• Verkeersdeelneming (AVD)

Categorie A1
Kandidaten onder de 24 jaar kunnen opgaan voor het rijbewijs A1. Het examentraject is qua opzet, inhoud en normering gelijk aan de huidige opzet. Deze kandidaten leggen dus achtereenvolgens het theorie-examen A, het AVB- en het AVD-examen af. A1-kandidaten mogen met 17 jaar beginnen met praktijklessen, mits ze een geldig rijbewijs B hebben of een theoriecertificaat A. Het theorie-examen mogen de A-kandidaten afleggen vanaf 17 jaar. Het certificaat dat de geslaagde kandidaten krijgen, heeft een geldigheidsduur van 18 maanden.

Categorie A2
Motorrijders die tenminste twee jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1 mogen opgaan voor het rijbewijs A2. De kandidaat legt hiervoor een ééndelig praktijkexamen in het verkeer af, waarin de examinator integraal de voertuigbediening en voertuigbeheersing toetst. Hiertoe voert de kandidaat tijdens de examenrit twee productieve bijzondere manoeuvres uit (uit een totaal van vier). Na minimaal twee jaar rijbewijs A2 kan de motorrijder opgaan voor rijbewijs A (aanvullend). Dit betekent dat de kandidaten minimaal 22 jaar zijn. Ook tijdens dit eendelige praktijkexamen toetst de examinator de voertuigbediening en -beheersing integraal tijdens de praktijkrit.

Kleding
Veiligheid staat voorop bij ons. Gebruik van helmen, jassen, broeken en handschoenen zitten bij de lesprijs inbegrepen. Indien je eigen spullen meeneemt, is dat uiteraard geen probleem.

Kortom, Rijschool Michel Bakker biedt:
• Theorieboeken voor de Motor
• Praktijkopleiding
• Vaste motorinstructeur
• Spoed opleiding Motor
• Faalangst instructie
• Gratis gebruik van motorkleding, helm en handschoenen
• Perfecte communicatiemiddelen

Theorie
Deelnemen aan het theorie-examen kan vanaf 17 jaar. Het reserveren van een examendatum kan al enkele maanden daarvoor. Deel één van je motorexamen (AVB) voertuigbeheersing, mag je zonder theoriecertificaat afleggen. Je moet dan wel een autorijbewijs hebben. Deel twee (AVD) verkeersdeelneming, kun je niet afleggen zonder geldig theoriecertificaat. Het resultaat van het examen wordt via de elektronische weg vastgelegd en is 18 maanden geldig. Lesboeken zijn bij ons verkrijgbaar.

Voertuigbeheersing/bijzondere verrichtingen motor
Voordat je mag afrijden, zal je eerst het motorexamen moeten afleggen dat bekend staat als AVB. Tijdens deze lessen leer je omgaan met de motor en leer je de oefeningen voor het CBR-examen. De bijzondere verrichtingen bestaan uit 12 oefeningen. Deze oefeningen zijn onderverdeeld in 4 clusters. Tijdens het examen krijg je 7 oefeningen, verdeeld over de verschillende clusters, waarvan er 4 verplicht zijn.

Cluster 1:
• lopen met de motor (verplicht)

Cluster 2:
• stapvoets rijden
• wegrijden uit parkeervak
• langzame slalom (verplicht)
• halve draai
• achtje

Cluster 3:
• uitwijkoefening (verplicht)
• snelle slalom
• vertragingsoefening

Cluster 4:
• noodstop (verplicht)
• precisiestop
• stopproef

Verkeersdeelneming motor
Na het behalen van het AVB-examen leer je omgaan met je motor in het verkeer. Zaken als positie keuze, snelheid en kwetsbaarheid spelen een grote rol tijdens deze lessen. Daar heb je natuurlijk al wel mee te maken gehad tijdens het rijden naar het AVB oefenterrein, dus deze voorsprong heb je dan al. Tijdens deze ritjes ernaar toe leggen we ook het één en ander al uit voor de verkeersdeelneming. Het rijden op de weg is voor motorrijders op een aantal specifieke punten anders dan met de auto. Het is vanzelfsprekend dat wij hier extra aandacht op vestigen. Dit onderdeel wordt afgesloten met het AVD-examen. Het inplannen van het examen voor het afrijden is afhankelijk van jouw rijvaardigheid. Dit betekent in de praktijk dat wij óf gedurende de opleiding het examen inplannen óf dat we dat al vooraf kunnen doen. Na het behalen van beide examens ben je in het bezit van je motorrijbewijs!

Rijbewijs A1
Kandidaten onder de 24 jaar kunnen opgaan voor het rijbewijs A1. Het examentraject is qua opzet, inhoud en normering gelijk aan de huidige opzet. Deze kandidaten leggen dus achtereenvolgens het theorie-examen A, het AVB- en het AVD-examen af. A1-kandidaten mogen met 17 jaar beginnen met praktijklessen, mits ze een geldig rijbewijs B hebben of een theoriecertificaat A. Het theorie-examen mogen de A-kandidaten afleggen vanaf 17 jaar. Het certificaat dat de geslaagde kandidaten krijgen, heeft een geldigheidsduur van 18 maanden.

Rijbewijs A2
Motorrijders die tenminste twee jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1 mogen opgaan voor het rijbewijs A2. De kandidaat legt hiervoor een ééndelig praktijkexamen in het verkeer af, waarin de examinator integraal de voertuigbediening en voertuigbeheersing toetst. Hiertoe voert de kandidaat tijdens de examenrit twee productieve bijzondere manoeuvres uit (uit een totaal van vier). Na minimaal twee jaar rijbewijs A2 kan de motorrijder opgaan voor rijbewijs A (aanvullend). Dit betekent dat de kandidaten minimaal 22 jaar zijn. Ook tijdens dit eendelige praktijkexamen toetst de examinator de voertuigbediening en -beheersing integraal tijdens de praktijkrit.

Bijzondere manoeuvres
Met de verkeerservaring die zij op hebben kunnen doen met A1 en A2 is er sprake van gevorderde bestuurders. Daarom voeren deze kandidaten tijdens het eendelige praktijkexamen niet alleen twee van de vier beschikbare bijzondere manoeuvres uit in het verkeer, maar ook één van de drie varianten van zelfstandig route rijden. Direct opgaan voor het rijbewijs A is mogelijk voor kandidaten van 24 jaar en ouder. Ook hier is het examentraject is qua opzet, inhoud en normering gelijk aan de huidige opzet. Deze kandidaten leggen achtereenvolgens een theorie-examen, een AVB- en een AVD-examen af.

AVB en AVD
En voor alle duidelijkheid: bij het AVD-examen is dus geen sprake van uitbreiding met zelfstandig uit te voeren bijzondere manoeuvres en zelfstandig route rijden. Hier wordt immers een volledig AVB-examen afgelegd voordat de kandidaat het AVD-examen doet. In het praktijkexamen AVB voeren de kandidaten de bijzondere manoeuvres uit als min of meer op zichzelf staande opdrachten. Daarbij ligt vooral de nadruk op de technische uitvoering. “Zo’n reproductieve opdracht doet geen recht aan de wijze waarop iemand in het normale verkeer zelfstandig een passende bijzondere manoeuvre kiest en uitvoert. Vandaar de introductie van vier productieve (ofwel zelfstandige) bijzondere manoeuvres in de praktijkexamens,

Manoeuvres
De volgende manoeuvres zijn geselecteerd:
• Omkeeropdracht (halve draai),
• Parkeeropdracht (lopend achteruit parkeren)
• Wegrijden uit (parkeer)vak,
• Stapvoets rijden

Bediening en beheersing
Om het niveau van bediening en beheersing van de motorfiets te beoordelen tijdens zelfstandige verkeersdeelname van de kandidaten bij het praktijkexamen A (aanvullend), introduceert het CBR drie nieuwe methoden:
• Het rijden naar een vooraf aan-gegeven bestemming (object/oriëntatiepunt);
• Het rijden naar dan wel volgen van een opgegeven bestemming of route via de bewegwijzering;
• Het rijden met behulp van een navigatiesysteem (facultatief).

Reserveer je theorie:

cbr4

 

Machtig Rijschool Michel Bakker:

digi

Pakketten

Pakket 20

Pakket 30

Pakket 40

20 uur rijles / 60 min.
Intakeles / 60 min.
Eigen Verklaring
iTheorie
AVB examen
AVD examen
Helm muts eenmalig

30 uur rijles / 60 min.
Intakeles / 60 min.
iTheorie
Eigen Verklaring
AVB examen
AVD examen
Helm muts eenmalig

40 uur rijles / 60 min.
Intakeles / 60 min.
iTheorie
Eigen Verklaring
AVB examen
AVD examen
Helm muts eenmalig

€ 1.390,-

€ 1.835,-

€ 2.280,-

 

Losse Prijzen

Rijles
€52,50 / 60 min
Intakeles
€52,50 / 60 min
iTheorie Pakket
€69,- / 1 st.
Eigen Verklaring
€33,80 / 1 st.
AVB Praktijkexamen
€175,- / 1 st.
Tussentijdsetoets
€200,- / 1 st.
AVD Praktijkexamen
€250,- / 1 st.
Her-AVD Praktijkexamen
€250,- / 1 st.
BNOR AVD Praktijkexamen
€275,- / 1 st.
Theorieexamen ATH
€31,25 / 1 st.
Theorieexamen ATH-I
€87,45 / 1 st.
Helm muts
€7,50 / 1 st.

 

Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW

10% KORTING!

Bij het nemen van een lespakket voor je motorrijbewijs krijg je een kortingscoupon. Deze is in te
leveren bij Arie Molenaar Motors te IJsselstein. Tegen inlevering van deze coupon krijg je maar liefst
10% korting op de gehele kleding en helmencollectie!

ak